23/4/24

OIER MARTÍNEZ VIOLET IRUNEN

 


Etorkizuneko hirien mugikortasun ereduak


Joan den ostegunean, hilak 20, Oier Martínez Violetek etorkizuneko hirietako mugikortasunari buruz emandako hitzaldian izan ginen.
Han jakin genuen EAJ-PNVk bultzatutako Vía Irun proiektuan ez direla bideak beteko, eta, beraz, gaur egungo azuren arteko etena aurrera jarraituko duela. Aitzitik, Tabakalerako tartean, Donostian, 6.000 m2 estaltzen ari dira.

Oierrek 3 gaitan egituratu du bere hitzaldia:
1/Hiri osasungarria. Gaur egun, kasu askotan, hiriak EZ DIRA bizigarriak trafikoak sortutako zaratagatik, adibidez. OMEk 40 dB baino gehiagok osasun-arazoak sortzen dituela dio, baina Kolon Pasealekuan, adibidez, sarritan jasotzen dira 80 dB baino gehiago. Baita kutsaduragatik ere, Irune z da batere osasungarria, nahiz eta ez den neurketa ofizialik egiten. Bestalde, hiriak benetako bero-uharte bihurtzen ari dira, gero eta gehiago. Gure eskualdean 30 ºC-tik gorako egun asko izan genituen 2022an

2/Hurbileko hiria. Joan-etorri luzeak saihesteko edo minimizatzeko balio du, eta hori sustatzeko, hirigintzan eragin behar da.

3/Metropolitanismoa. Hiriak gaur egun ez dira erakunde autonomoak. Osotasunean ikusi behar dira, beren ingurunearekin, beren metropoli-eremuarekin. Gure kasuan, Irun – Hondarribia – Hendaia – Donostialdea. Garraio publikoaren planteamenduak eremu osoa hartu behar du kontuan, azkar, eroso eta/edo egoki erabili ahal izateko. Horretarako, hiri eta eskualde-metropoli mailan planifikatu behar da.
Horri dagokionez, Irungo Udalari tranbia-proiektu bat aurkeztu zaiola ere esan zigun, autobusa bere edukieraren mugan dagoelako.
Oierrek argi du Mendeluko zeharkaldia autobusentzat, tranbiarentzat edo egoiliarrentzat bakarrik izan behar dela, nahiz eta Aldundia aurka egon. Gainerako ibilgailuak S. Pablo zentroaren aurrean biribilgune berri batetik joango lirateke, eta kamerak jartzea eta betetzen ez duenari isuna jartzea proposatzen du.
Adierazi zuen garrantzitsua dela azpiegiturak sortzen hastea, azpiegiturak sortzen baditut, horiek erabiliko dituzten eskariak sortzen ditudalako. Adibidez, anezka-autobus egoki bat balego, FICOBAren aparkalekua, gaur egun gutxiegi erabiltzen dena, Park & Rideren adibidea izango litzateke.
Azpiegiturek erabilgarriak izan behar dute. Oinarrizko printzipio horrekin kontraesanean dagoen adibide bat Irungo geltoki berriarena da, 70 milioi inguruko kostua izan arren, ez baitu gauza erraz bat konpontzen: Irungo erdigunea Bentekin lotzea, non oinez edo bizikletan desnibelik gabe etor daitezkeen 4.500 pertsona bizi diren.